Munkácsy-botrány: üzlet és politika

Gondola szerint kérjenek bocsánatot Kósáék. Kósa a maga részéről lezártnak tekinti a vitát. Varga szerint Kósa távozzon a közéletből. De mi lesz Munkácsy Kanadába szállított festményével?
 
 

Munkácsy-botrány: üzlet és politika

Gondola szerint kérjenek bocsánatot Kósáék. Kósa a maga részéről lezártnak tekinti a vitát. Varga szerint Kósa távozzon a közéletből. De mi lesz Munkácsy Kanadába szállított festményével?
 
 
 
 
 

Munkácsy-botrány: üzlet és politika

Gondola szerint kérjenek bocsánatot Kósáék. Kósa a maga részéről lezártnak tekinti a vitát. Varga szerint Kósa távozzon a közéletből. De mi lesz Munkácsy Kanadába szállított festményével?

Miután az Együtt-PM debreceni szervezete arra szólította fel a kormányt, hogy dokumentumokkal tisztázza korábbi „tárgyalásait”, egyre több politikai szereplő kér szót helyben a csonkuló Munkácsy-trilógia ügyében.

A debreceni Civil Fórum képviseletében Gondola Zsolt Zoárd egyesületi elnök, önkormányzati képviselő és Kósa Márta önkormányzati képviselőjelölt tegnap a Déri Múzeum elé invitálta a sajtó képviselőit, hogy Debrecen elveszett kincsi címmel ismertessék nézeteiket a cívisvárosban sokak felháborodását kiváltó minapi ügyekről, leginkább a Munkácsy-trilógia „hirtelen” megfogyatkozásáról. Szégyenletes, hogy az illetékesek nem tettek semmi érdemlegeset! Kérjenek bocsánatot a polgároktól! – mondta a történtekről Gondola. (A részletekért lásd videónkat alább!)

Gyorsan reagált Kósa Lajos a Civil Fórum Debrecen Egyesület elnökének keddi sajtótájékoztatójára.

Gondola Zsolt a Déri Múzeum előtt „szégyenletesnek és gyalázatosnak” nevezte, hogy Debrecen országgyűlési képviselői (Kósa Lajos és Halász János kulturális ex-államtitkár) semmit nem tettek azért, hogy együtt maradjon a Munkácsy-trilógia. A debreceni önkormányzati képviselő a festmények egyben tartásának meghiúsulásáért felelős debreceni politikusok bocsánatkérését sürgette.

.

Kósa cáfolni igyekezett Gondolát, bár tényekkel nem igazán tudta alátámasztani szavait. „Azt állítani, hogy nem tettünk semmit a Munkácsy-trilógia egyben tartásáért, nem igaz” - írta közleményében. Szerinte a műkincsvásárlás egy üzleti alkufolyamat, éppen ezért „bárki, bármilyen politikai nyilatkozatot tesz ez ügyben, többet árthat, mint használ”. Debrecen polgármestere hirtelen az együttműködés szükségességét kezdte hangsúlyozni, mondván, a politikai hangulatkeltés helyett minden debreceni országgyűlési és önkormányzati képviselő összefogása szükséges ahhoz, hogy a három kép újra együtt legyen. „Ezért tisztelettel kérem a politikai ellenfeleinket, hogy ne rontsák Magyarország alkupozícióját a saját, rövidtávú politikai haszonszerzésük reményében. Ezzel a magam részéről minden politikai vitát ezen tárgykörben lezártnak tekintek.”

A Déri Múzeumban egyébként néhány hétig üresen marad az a falfelület, ahonnan levették és elszállították a Munkácsy-trilógia egyik darabját. Az intézmény ezzel jelzi, hogy visszavárják a képet.

Varga Zoltán önkormányzati képviselő mai sajtóközleményében szintén Kósa Lajos és Halász János felelősségét feszegeti. Felszólítja Kósát, hogy végleg távozzon a közéletből.

A képviselő közleménye szó szerint:

Ma már biztos: a Munkácsy-trilógia immár nem trilógia, és a „szokásos” Kósa-porhintés ellenére sem lehet tudni biztosan, lesz-e egyáltalán valaha az.

A kép (sokadik) elszállításával, - ami önmagában is katasztrófa lenne, hiszen minden ilyen beavatkozás óhatatlanul is sérüléseket okoz a vásznon, a festéken – bizonyosságot kaphatott róla nem csak városunk lakossága, de az egész ország is, hogy Debrecen városának „felkent” képviselői legkevésbé sem képviselik saját városuk, Debrecen érdekeit.

Kósa Lajos és Halász János országgyűlési képviselők megmérettek és könnyűnek találtattak. Halásznak, mint a volt kultúráért felelős államtitkárnak, Kósának, mint Debrecen város polgármesterének, a Fidesz frakció ügyvezetőjének felelőssége elvitathatatlan ebben a kérdésben.

Ha valakiknek, hát nekik megvolt a lehetősége, kellő politikai súlya ahhoz, hogy a Munkácsy kép Debrecenben tartásáért, megvételéért konkrét és végleges kormányzati lépéseket tegyenek. Az élet, a történések viszont azt igazolják, hogy Debrecen felelős politikusai az érdekérvényesítő képesség, de még inkább a kellő akarat hiányában hagyták veszni – mondjuk ki: számukra vélhetően csak propaganda értékkel bíró, de – Debrecen és az ország számára felbecsülhetetlen kulturális értéket jelentő alkotást.

Pákh Imre a Munkácsy Alapítvány alapítója, a Golgota tulajdonosa szerint vele évek óta nem tárgyalt senki a Golgota sorsáról, mint ahogy a Hamilton galéria, a „Krisztus Pilátus előtt” című festmény tulajdonosának igazgatója is azt nyilatkozta, hogy Halász János akkori kulturális államtitkár ugyan kétszer is járt Kanadában, de tárgyalásaikon "sok mindenről volt szó, csak a kép eladásáról, illetve megvásárlásáról nem". Ezek után kérdéses, hogy Halász mit keresett, miért ment Kanadába, hiszen azt már tudjuk, hogy biztosan nem a kép megvásárlása, tovább bérlése miatt.

Kósa Lajos szerint mindent megtettek a képek egyben tartásáért. A tények és az azóta nyilvánosságra kerülő információk szerint valójában nem tettek semmit! Az elmúlt évek, a torzóként - a Kósa-éra mementójaként - belvárosba magasodó beton-szarkofág, a milliárdokat felemésztő és immár ötödik éve befejezetlen Latinovits színház, a MODEM körüli botrány, mind-mind azt bizonyítják, hogy Debrecen vezetői, országgyűlési képviselői számára a kultúra, Debrecen város élete a legkevésbé fontos. Azt sejtetik, hogy nem tisztaszívű képviselők, sokkal inkább zavarosban halászó pártkatonák, akik számára egyetlen igazodási elv a feltétlen párthűség, akik számára többet ér az épített beton környezet, - melynek valós, vagy vélt okáról vélhetően többet tudna mondani a város volt alpolgármestere Turi Gábor, de olvashatunk róla a kiszivárgott amerikai kormányzati levelezésben is- mint a megfoghatatlan „immateriális javak”.

A Kósa Lajos felszólítja az ellenzéket, hogy „ne rontsák Magyarország alkupozícióját a saját, rövidtávú politikai haszonszerzésük reményében”. Kósa az ellenzéket teszi felelőssé, holott ebben a kérdésben mondhatni társadalmi szintű összefogás valósul meg, hiszen az ellenzék mellett a Fidesz „álcivil” szervezete a CÖF, a Munkácsy Alapítvány, és rengeteg közéleti szereplő is súlyos kritikát fogalmazott meg. Nem véletlenül, hiszen azt mindenki látja, hogy akik rövidtávú politikai hasznot élveztek ebben az ügyben, azok valójában nem az aggódó civilek, az értelmiség, vagy a városukért hangjukat felemelő ellenzékiek, hanem az utazgató, bedőlt beruházásokat finanszírozó, haverokat kinevező, művészeti intézményeket bezáró debreceni vezetők. Akik Magyarország alkupozícióit nemtörődömségből, politikai, vagy egyéb haszon szerzéséből a sárba taposták, az nem az ellenzék, nem a civilek, azok Debrecen városának ebben az ügyben felelős országgyűlési képviselői.

Kósa Lajos a maga részéről lezártnak tekinti ezt az ügyet. Ő úgy gondolja, megteheti. Zárja le, de akkor zárja le eddigi politikai pályafutását is, és távozzon a közéletből is.

Abban azonban biztos vagyok, hogy egyetlen jóérzésű debreceni, egyetlen, a hazáját, a magyar kultúrát szerető polgár – legyen az bármilyen politikai tábor iránt elkötelezett - számára ez az ügy a legkevésbé sincs lezárva. Nekünk fontos Debrecen, fontos a kultúra. Kósával, vagy Kósa nélkül.

Varga Zoltán önkormányzati képviselő - Demokratikus Koalíció

Képes lesz-e együtt tartani a Munkácsy-trilógiát a kormány? (lezárva)

 
  • 10   Igen.

     
  • 45   Nem.

     
  • 73   Persze ha focisták lennének a festményeken…

     
 

Gyorsan szeretnél értesülni a vagy.hu híreiről? Csatlakozz hozzánk!

 
 

    Hozzászólás

    A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

    A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje.