Gyorsvonati pótjegy: drágább a semmiért

A korábbi híresztelések igazzá váltak: a MÁV-START Zrt. bevezeti a gyorsvonati pótjegyet. Legutóbb egy hónapja volt tarifaváltozás, akkor került bevezetésre, hogy az IC pótjegyek ára a megváltás időpontjától is függ, tehát aki nem vált előre helyjegyet, azt felárral büntetik. Most néhány, a nevében „gyorsnak” nevezett vonat esetében kell többet fizetnünk változatlan szolgáltatásért, a „retro” érzéseket keltő gyorsvonati pótjegy idejétmúlt és elfogadhatatlan – olvasható a Debreceni Regionális Közlekedési Egyesület (Derke).

Magyarországon az 1990-es évek elején szűnt meg a sebesvonati külön díjszabás, és jelenleg is csak tőlünk keletre létezik, például Romániában. A közlekedésért felelős tárca továbbra is halogatja a közösségi közlekedés tényleges reformját. Helyette csak pótcselekvésekkel próbálja elterelni a figyelmet: szervezeti átalakítások a Volán társaságoknál és a MÁV Csoportnál, InterCity pótjegyek árának a „piszkálgatása”, és most egy újabb sarc: a gyorsvonati pótjegy.

A régióban szerencsére csak két vonatot érint az áremelés. A Budapestről Brassóba tartó Corona, és a Moszkvába közlekedő Tisza nemzetközi gyorsvonatot. Debrecenbe utazókat egyedül az utóbbi érinti. A Tisza nemzetközi gyorsvonat menetrend szerint 8:16-kor indul Debrecenből Budapest felé, és 3 óra 49 perces menetidőt produkálva, 57 km/h átlagsebességgel közlekedik és 12:05-kor gördül be a Keleti pályaudvarra. A Tisza „expressz” után 10 perccel, 8:26-kor indul egy sebesvonat a Nyugati pályaudvarra, amit 3 óra 6 perccel menetidővel (71 km/h átlagsebességgel), 11:32-kor ér el a fővárosba. Ennek fényében jogos kérdésként merül fel az utasban, hogy milyen magasabb szolgáltatást nyújt az - egyébként hosszabb menetidejű - nemzetközi gyorsvonaton a vasúttársaság: internet hozzáférést, áramforrást (konnektor), tisztább kocsit?

Tény, hogy az említett két vonat belföldi forgalomban légkondicionált kocsikkal közlekedik, de ugyanezt a komfortot élvezhetik a Budapest elővárosában utazók a FLIRT vagy Desiro motorvonatokon. A távolsági utasoknak miért kell ugyanazért a szolgáltatásért felárat fizetniük? Ráadásul a Tisza nemzetközi gyorsvonat a reggeli csúcsidőszak után közlekedik, amikor már kevesebb az utas, ezért közgazdaságilag is érthetetlen a pótdíjazás. Inkább kedvezményekkel kellene az utasokat a vasúti közlekedéshez csábítani, és nem pótjeggyel elriasztani.

A Derke továbbra sem látja, hogy a közlekedésért felelős szervezetek bármit is tennének a közösségi közlekedés átalakításáért. Sürgető feladat, hogy össze kell hangolni a buszok és a vonatok menetrendjét. A regionális forgalom megszervezéséhez térségi szintre kellene helyezni a döntési jogkört és az ellátás finanszírozását biztosító erőforrásokat. Tarifaközösségeket, közlekedési szövetségeket kellene létrehozni. Sajnos a közösségi közlekedés legneuralgikusabb területein semmi változás nem történt.

A Derke azt látja, hogy ezzel az intézkedéssel többlet bevételt akarnak szerezni, melyet az utastól szándékoznak kicsikarni. Többlet bevétel azonban úgy érhető el, ha több utas veszi igényben a szolgáltatást. Ezért azonban tenni kell! Az évek óta tartó tétovázás és a látszatintézkedések halmozása csak tovább mélyíti a közösségi közlekedés válságát. Ennek fényében jogosan merül fel a kérdés, hogy mit kíván tenni a szakminisztérium az utasszám növekedéséért?! Az utasok számára árban, és utazási időben is vonzó szolgáltatást vehetünk-e igénybe a jövőben, vagy változatlan színvonalért további, az utazást drágító felárakat kapunk?

 
 

Ha tetszett a cikk és szeretné ezt megosztani:

Gyorsan szeretnél értesülni a vagy.hu híreiről? Csatlakozz hozzánk!

 
  • 1urszulaáprilis.03.12:35ÚjVálasz

    Nemsokára gyaloglási adót fogunk fizetni. Fidesz-fánokat - egyedi elbírálás alapján - személyesen a Nagyfőnök mentesítheti az adó-kötelesség alul :)

     

Hozzászólás

A cikkekhez csak regisztrált felhasználóink szólhatnak hozzá. Kérjük, jelentkezzen be, vagy ha még nem tette, regisztráljon.

A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a cikkekhez nem kapcsolódó kommenteket moderálja, törölje.